נסיון נוסף לקבץ ולהגיש לקורא העברי – חובב הקולנוע – כמה ממאמרי היסוד בהיסטוריה ובאסתטיקה של הקולנוע. המאמרים כולם נכתבו בידי אנשים שעיסוקם העיקרי עשיית קולנוע, והכתיבה התיאורטית בדרך-כלל איננה תחום עניָנם המובהק – פליני, אנטוניוני, פאסבינדר, אייזנשטיין, צ'רלי צ'פלין, היצ'קוק ואחרים. כמה מהמאמרים סימנו את תחילתן של פריצות סגנוניות בקולנוע ושימשו נקודות משען לעלייתם של יוצרים ומגמות בקולנוע העולמי. הקובץ מנסה לעקוב אחר התפתחות הקולנוע והכתיבה עליו, ועם-זאת הוא מבקש להבליט תחומים, יצירות ויוצרים, שהעניין בהם אקטואלי עד עצם היום הזה.