חינוך אזרחי (civic education ) הוא חינוך ליחסים נורמטיביים במרחב הציבורי המדינתי. נדמה שחובת המדינה לקדם חינוך מעין זה במערכת החינוך, אך לא ברור אם יש במדינת ישראל ליבה ערכית מוסכמת שהמדינה מעוניינת או מסוגלת לקדם. על רקע מבוכה זו מחברי המאמרים הכלולים בספר זה עוסקים בשאלות היסוד של חינוך אזרחי מדינתי. המחקרים מקוריים ומתפרסמים לראשונה כאן. הכותבים כולם משלבים איכות מחקרית גבוהה עם מחויבות אזרחית עמוקה.
"חינוך אזרחי הוא מסד חיוני במאמץ של חברה למנוע את התגברותן של נורמות ותהליכים פוליטיים שנוגדים את העקרונות, הערכים וההסדרים המדיניים שביסוד המדינה[...] אודה באמת – בהכירי את המחויבות המעשית של כל הכותבים לחינוך אזרחי ישראלי המבקש דרך לחיים של אהבת אדם ומדינה, הנחתי שפרקי הספר הזה יהיו אופטימיים יותר. לא שיערתי שככל שנעמיק בחקר החינוך האזרחי בישראל, יתגלו קשיים מבניים ותודעתיים כה עמוקים ומושרשים. אך אלה הם הדברים. הם מעניינים, מעוררי השראה ויש בהם משום תשתית מצוינת לשיחה מושכלת על אודות אופנים מעשיים לקידום חינוך אזרחי ממלכתי, שיציב סכרים כנגד המגמות העולות מהמחקרים הללו" (מדברי המבוא של עורך הספר).
פרופסור דן אבנון מלמד מחשבה מדינית באוניברסיטה העברית בירושלים, שם הקים את מרכז גילה לחינוך אזרחי ודמוקרטיה ועמד בראשו. ספרו מרטין בובר: הדיאלוג הנסתר. ראה אור בהוצאת עם עובד בשנת 2012.