עותקים אחרונים!!!
ייתכנו פגמים חיצוניים
מבחר המאמרים המכונסים בקובץ זה מפגיש את הקורא עם נקודת-מבט ועם סגנון כתיבה מקוריים ואישיים, שייחודם בתוך הכתיבה העיונית והביקורתית הרוֹוחת כאן ועכשיו שובה מיד את הלב ואת הדעת. כל אחד ואחד מהמאמרים, גם אלה שעניינם יצירה אחת בלבד – טוֹוֶה חוטים המוליכים בדרכים שונות, מסקרנות ומפתיעות, אל מחוזות ספרות, אמנות ורוח המשתרעים הרחק מעבר לתחומו המוגדר. ומה רבות הן הקלישאות המודרניסטיות למיניהן שנחשפות אגב כך בדלותן ובריקנותן! אך לא בחמת זעם של מטיפה בשער מגלה המחברת את ערוותן, כי אם בשנינה דקה ומשעשעת ובאירוניה ספקנית של אוהבת ספרות ואשת רוח אמיתית. בת הדור הישן היא, כביכול – על פי עדותה שלה. ועם זאת, ואולי משום כך דווקא, יש לה הרבה מה לחדֵש לבני הדור החדש. ואף יותר מזה: להאיר את עיניהם ולחדד את אוזניהם של רבים בהם, שבלי ספק כהו וכבדו ממהומת הצבעים והצלילים הצעקניים שהתרבות הצרכנית של ימינו שוטפת אותם בלי הפוגות. ובתוך כך פורצת המבקרת עוד ועוד פרצות בגדרות המתיימרות לחצוץ בין "חדש" ל"ישן" – אם מבַּיִת, בספרותנו העברית והישראלית, ואם מחוץ, בספרותם של האחרים. מברנר וגנסין ועד אורלי קסטל־בלום, מפלומבר וּוָלֶרי ועד "הרומן החדש" ו"החדש החדש" בצרפת מגלה לנו המחברת את עומק החדשנות אצל ה"ישָנים" דווקא, או אצל ההולכים בדרכם, ואת רדידותה אצל מקצת מהחדשים, שלפעמים אין היא אצלם אלא כסות לישָן המבקש לבקוע החוצה, ואולי מוטב היה לוּ הניחו לו לעשות זאת.
המאמרים התפרסמו במועדים ובמקומות שונים (המצוינים בסוף כל אחד מהם) – משנות השישים ועד שנות התשעים – ונערכו בידי המחברת לקראת פרסומם בקובץ זה. במוקדמים שבהם ימצא הקורא זיקות מעניינות בין התייחסותם לזמנם ובין תקפותם לימינו אלה, ולא אחת ודאי יופתע ראיית הנולד שבהם.