קולנוע של בחירה עוסק באופן שסרטים פופולריים רבים כמו שתיקת הכבשים והחוש השישי מציעים סיפור קווי מותח שבנוי בקשרי סיבה ותוצאה ומוליך להתרה. בשל כך הסרטים הללו מעודדים אותנו להימנע מלשקול סיבות, תוצאות או פתרונות חלופיים. לעומתם, סרטים כגון דלתות מסתובבות, ראן לולה ראן, ממזרים חסרי כבוד וראשומון מציגים מסלולים נרטיבים חליפיים ומעודדים את הצופים לאמץ ולהשוות נקודות מבט חליפיות על אותה התרחשות. לאחר בחינה ביקורתית של גישות קוגניטיביות, פורמליסטיות, נאו־מרקסיסטיות ופוסט־מודרניות לחקר הקולנוע, ניצן בן שאול מראה את השיטות שבאמצעותן סרטים פופולריים רגילים מובילים לסגירות המחשבה ומונעים חשיבה אופציונלית וכיצד סרטים שמעודדים חשיבה אופציונלית יכולים גם להיות מהנים, מעוררי מחשבה ומתגמלים.